torsdag 22 januari 2009

Veckobrev v. 4

Hej igen!

Några föräldrar har jag fått nöjet att byta några ord med, men innan föräldramötet så kommer jag att skriva lite mer utförligare veckobreven för att ni ska få så mycket information som möjligt vad som händer i skolan. Rent allmänt så går det bra och vi lära känna varandra mer och mer. Jag arbetar på förbättringar för eleverna och har förändrat vårt klassrum.


Kemi
NTA-kursen ”Kemiförsök” som jag deltog i under måndagen, var givande och nästa vecka kommer eleverna att få börja med detta. Eleverna kommer att göra olika experiment parvis under våren. Det är inga farliga saker som kan explodera (som någon elev frågade om) utan mycket handlar om att träna sig i ett undersökande arbetssätt. Vänligen ta del av informationen ni får hem under fredagen.

Sverige
Eleverna är nästan klara med den gemensamma målning av Sverige med alla landskapen utmålade. Varje elev har fått ett landskap och sedan har de sökt i faktaböcker efter fakta om landskapsdjuret. Därefter målade de av sitt djur samt sin landskapsväxt. Faktatexterna om djuren och växterna har vi satt upp på kartan. Nästa vecka ska eleverna få påbörja sina redovisningar om sina landskap.

Medeltiden
Eleverna har påbörjat ett skapande arbete om Medeltiden och kreativiteten flödar. Tänk vad mycket man kan hitta på med hjälp av äggkartonger, papplådor, vattenfärger, tygbitar, plastflaskor och en stor portion fantasi! Detta kommer att bli vår startpunkt inför vårens arbete om Medeltiden.

Frukt
Det är mycket bra att eleverna har med sig frukt. Frukten äter eleverna under fm-rasten eller lunchrasten

Mobiltelefonerna
Mobiltelefonerna får användas under rasterna och är undanplockade under arbetspassen för att skapa arbetsro för alla. Man får inte fotografera eller filma någon utan tillåtelse.

Läsning
Eleverna är duktiga på att passa tiderna och att läsa tyst på morgonen.

Tis-ons-torsdag börjar eleverna dagen med tystläsning. Har man en bok hemifrån som man vill läsa i skolan, så får eleverna gärna ta med den till skolan. 4C har bibliotekstid onsdagar kl. 08.00-08.20 om man behöver låna en ny bok. När en bok är utläst, skriver eleverna en kort bokrecension som vi hänger upp inne i klassrummet.

Under högläsningsstunderna kommer jag läsa berättelser av olika författare.
Förra veckans författare var HC Andersen, denna vecka Selma Lagerlöf, sedan blir det Tove Jansson osv.

Likabehandlingsplanen
Det har förekommit några ”konstiga lekar”(?) under veckan med ”låtsasslag” i ansiktena där barn blivit ledsna. Även om inte avsikten är att göra illa någon, så är detta inga ”lekar” vi leker i skolan.
Vi har pratat om Likabehandlingsplanen som även har tagits upp i elevrådet.
Skolan ska vara en trygg miljö för alla. Inga slag, hot, kränkningar, trakasserier eller mobbning får förekomma. Det är nolltolerans.

Vad är kränkningar?
Kränkningar kan vara fysiska (t ex att bli utsatt för slag och knuffar) verbala (t ex att bli hotad eller kallad vid olika tillmälen) psykosociala (t ex att bli utsatt för utfrysning, ryktesspridning) text- och bildburna (t ex klotter, brev och lappar, e-post, sms, mms)

Förebygga, förhindra, åtgärder och uppföljning är viktiga punkter för oss pedagoger att arbeta med fortlöpande. Jag är medverkar i Likabehandlingsplans-gruppen vid skolan och vi har regelbundna träffar och diskussioner tillsammans med rektor, skolsköterskan och skolpsykologen.

Nyhet!
Fredagar kl. 08.00-08.30 är det ”Roliga halvtimmen”. Eleverna kan uppträda, spela något instrument, sjunga, ordna en lek, läsa upp en gåta eller någon rolig historia, läsa en massagesaga osv. Eleverna anmäler sitt intresse till veckans klassvärdar.

Läxor
Skoldagen ska vi alla använda på bästa sätt och i nuläget ger jag eleverna en läxa varje vecka. Om man inte arbetar som förväntat och efter sin förmåga under arbetspassen, så kommer jag att skicka med uppgiften hem, så får man göra klart den hemma. Dan-Martin ger eleverna läxor i matematik.


Aktuellt vecka 5

Veckans mål:
Träna dubbelteckning (tal-tall).
Kunna redovisa muntligt inför hela klassen, ett eget arbete utifrån stödord eller tankekarta.
-----------------------------------------
måndag 08.00-14.10
Slöjd
Förra veckans klassvärdar: Celine och Marcus redovisar varsin tidningsartiklar:
Medeltiden
Inneidrott. Kom ihåg kläder!

-----------------------------------------
tisdag 08.00-14.30
Trivselenkät
Musik
Bild
-----------------------------------------
onsdag 08.00-15.00
Sveriges landskap, djur och växter.
Elevens val
-----------------------------------------
torsdag 08.30-14.10
Inlämning av skrivläxan om Medeltiden.
Kemi
Inneidrott. Kom ihåg kläder!
-----------------------------------------
Fredag 08.00-12.00
”Roliga halvtimmen”
Klassråd
Klassvärdarna har fadderskap i 1c. Faddrarna har även i uppdrag att starta upp en lek med fadder-klassen 1c under fm-rasten.
Utdelning och genomgång av nya läxor.

Trevlig helg!

Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar