Hämtat från PEDAGOGISKA MAGASINET nr.4
Enligt källor vid Stanford University i Palo Alto, Kalifornien, har en forskargrupp under ledning av Bertram Liealot, Phd, Associate professor, hittat en hittills okänd metod för minnesträning.
Källorna indikerar att forskargruppen, som bland annat består av Paul C. Lauterbur (Nobelpristagare 2003 för upptäckten av medicinsk användningen av magnetisk resonanstomografi) har kommit fram till att det genom elektromagnetiska kardiovaskulära syntetvågor, går att stimulera det periferlobala minnescentrat i den främre hjärnbarken.
Det geniala och så här lång mest anmärkningsvärda med metoden är dess enkelhet. Kliniska tester pekar på, fast ingen ännu lyckats bevisa hur, att metoden ger upp till 80 % bättre minnesförmåga sett över en tid på upp till en vecka.
I korthet kan metoden beskrivas på följande sätt:
• Det man vill komma ihåg måste finnas i tryckt form, t.ex. i en text liknande den du just läser.
• Det papper texten finns på skall vikas fyra gånger (det går alltså inte med en bok).
• Det vikta pappret skall sedan placeras i en kraftig genomskinlig plastpåse, en fryspåse sägs passa bra.
• På ena sidan av texten i påsen, placeras en ouppblåst ballong som först gnids med något av glas. Detta skall enligt professor Lauterbur skapa elektromagnetisk interferens.
• På den andra sidan av texten placeras något som innehåller snabba kolhydrater, här rekommenderar Doktor Liealot snabbmakaroner.
Kolhydraterna framkallar kardiovaskulära syntetvågor som tillsammans med den elektromagnetiska interferensen ger upphov till ett spatialt minnesfält som kraftfullt förstärker minnesfunktionen.
• Påsen placeras sedan under huvudkudden, helst en natt då man dagen efter inte behöver stiga upp alltför tidigt.
I de kliniska tester som genomförts på allt från elever i tredje klass, till universitetsstudenter, uppvisar dessa bättre minneskunskaper på upp till 80 % jämfört med dem som lärt sig texten på vanligt sätt. Testerna visar att bäst resultat uppnås när man gör det natten mellan fredag och lördag.
Metoden har just lanserats i Europa och försök har gjorts på Primero Avrilskolan i Milano. Även där är resultaten häpnadsväckande goda.
Socialstyrelsen i Sverige har ännu inte godkänt metoden för bruk i Sverige, men generaldirektör A. Sillén säger bestämt att den är helt ofarligt.
”Alla elever som vill nå goda resultat i skolan borde börja med metoden redan idag. Jag önskar den fanns när jag gick i skolan!” säger generaldirektören.
Peder A Gog (Forskare i minnesteknik vid Grönköpings Lärarhögskola)
fredag 1 april 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar