Veckobrev v. 16 4c Örbyskolan
Välkomna tillbaka!
Hoppas att ni alla har haft en bra påsk!
Eleverna har genomfört flera kemiexperiment med ättika, jod och rödkål. I engelskan har eleverna tränat på drycker och frukter.
Veckans mål har varit att kunna berätta om hur män, kvinnor och barn levde under Medeltiden. Eleverna har arbetat på i sina arbetsböcker och löst ett korsord om Medeltiden.
Utvecklingssamtalen:
V.14 fick eleverna med sig några papper hem som jag vill att ni och barnet fyller i tillsammans och tar med till samtalet. Ni tar även del av omdömena som ni fick hem i torsdags och tar sedan med er detta till utvecklingssamtalet, så upprättar vi IUP:n tillsammans.
"En bok i världsklass"
Klass 2 B i Örbyskolan ställer ut sina bidrag i tävlingen "En bok i världsklass", en tävling anordnad av Stockholms stadsbibliotek, Utbildningsförvaltningen och ALMA (litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne). Syftet med tävlingen var att locka till läsning av barnboksförfattare från andra delar av världen än den västerländska.
Klassen har läst barnböcker från Asien, Afrika, Mellanöstern och Latinamerika. Till tävlingen har de inspirerats av följande böcker:
Färsk fisk av John Kilaka från TanzaniaBaobagodis av Satomi Ichikawa, AfrikaLila och regnets hemlighet av David Conway, SydafrikaAlla monster är rädda för månen av Marjane Satrapi, IranTigerprinsen av Chen Jiang Hong från Kina
Utställningen pågår fram till den 24 april.
Maries läsprojektet:
De elever som är med i läsprojektet, har fått hem viktig information samt ett gult läsprotokoll som påbörjades i torsdags. Dessa elever har fått låna en barnboksdeckare som heter ”Dagboken”. Eleverna läser ett kapitel varje kväll, så kap.1-5 ska vara läst tills torsdagen den 23/4 och då får eleverna ett nytt läsprotokoll.
Även för de elever som inte är med, är det viktigt att de fortsätter att läser hemma varje kväll och även läser högt för någon förälder.
Läsningen kan alltid bli bättre om eleven bara läser. Läsning är som konditionen, en färskvara och alltså inget som bestå utan träning.
Korthet om LUS (kartläggningsverktyg):
Målet i läsprojektet är minst LUS 15. Att uppnå flyt i läsningen innebär en djupare förståelse av en text där hela meningar och tycken uppbringas till liv. Om en elev behöver ljuda bokstäverna är ett bevis på att flytet i läsningen saknas.
Förutsättningen för att klara LUS 16 är att läsningen flyter obehindrat och eleven ska kunna läsa och följa en instruktion eller en arbetsbeskrivning (t e x ett recept eller beskrivningar över något tekniskt) i flera led.
LUS 17 läser textremsan i en utländsk film eller naturprogram. Detta kräver en viss läshastighet.
LUS 18a är s k ”bokslukare”, läser mycket och frivilligt.
LUS 18b, läser ungdomsböcker.
LUS18c, läser vuxenböcker och kan ha flera böcker igång samtidigt.
Mina egna tankar om LUS:
Den kronlogiska ordningen kan diskuteras då en elev kan förstå en arbetsbeskrivning i flera led, men inte läser flytande. En elev kan även vara en ”bokslukare”, men inte förstå en arbetsbeskrivning.
Vid sjukdomar och ledighet:
En del elever som har missat en del arbetspass, kan behöva arbeta i fatt för att inte komma för mycket efter. En del vill själva ta hem arbeten för att inte komma efter. Denna vecka kommer jag att skicka hem arbeten till några elever som jag anser behöver arbeta lite hemma. Eleverna tränas i att ta mer och mer eget ansvar över sitt skolarbete. Har man varit sjuk eller ledig, så är det bra om man kan ta igen det hemma. Detta varierar från elev till elev och eleven och jag bestämmer det tillsammans.
Veckans läxor:
Läsa i Medeltidsboken s. 36-41 samt arbeta i arbetsboken s. 32-36.
De som redan är klara med detta under skoltid, läser och repeterar om Medeltiden t o m s. 41. Man får läsa längre om man vill.
Alla elever ska läsa i en svensk bok minst 15 minuter varje kväll.
Eleverna i läsprojektet läser ett kapitel varje kväll i ”Dagboken”.
Klassfest för 4c:
Eleverna önskar klassfest under våren och jag undrar om ni föräldrar har tänkt något på det.
Viktiga datum:
*Uteskoldag 21/4, bio ”Coraline”.
Marcus Lewins mamma Pia följer med.
*Vaccination 22/4, kl. 08.00-09.30.
*Lov 30/4 (kompensation för Öppet Hus 7/3)
*Eleverna har ledigt då det blir en nyinsatt studiedag onsdagen den 6/5 för oss lärare.
Corinne, Sara och Moa har samtal på em. Hör av er om ni behöver boka om dem.
*22/5 Klämdag. Eleverna har ledigt.
Trevlig helg!
Marie
Aktuellt vecka 17
Veckans mål: Ta del av samhällets kulturutbud genom att se film på en biograf
samt besöka ett bibliotek.
----------------------------------------
måndag 08.00-13.40 (slutar 30 min. tidigare p g a av Marie på fortbildning i kemi)
Slöjd
Idrott (Glöm inte ombyte!)
-----------------------------------------
tisdag 08.00-14.00 (slutar 30 min. tidigare pga uteskoldag
Musik kl. 08.00-09.00 istället för på em.
Uteskoldag med 4a och 4b avresa kl. 09.00.
Vasaparken och lunch först, sedan bio ”Coraline”.
OBS! Eleverna tar med sig egen lunchmatsäck, dryck samt frukt hemifrån.
Frivillig glasspeng 20;- får tas med, men ej till godis eller popcorn.
Utv.samtal Marcus Lewin kl. 14.00.
-----------------------------------------
onsdag 08.00-15.00
Vaccination kl. 08.00-09.30.
Besök kl. 12.30 på Örbybibliotek:
Utställning med bidrag från Örbyskolans klass 2 b.
Utv.samtal Celine kl. 10.30
Utv.samtal Malcolm kl. 11.00
Utv.samtal Hanna kl. 15.15
-----------------------------------------
torsdag 08.30-14.10
Läsgruppen börjar kl. 08.00!
Ta med det gula läsprotokollet samt ”Dagboken”.
Idrott (Glöm inte ombyte!)
Inlämning av Medeltidsläxan som bestod i att läsa och repetera t o m s. 41 samt
arbeta to m s. 36 i arbetsboken.
Alla ska ha läst minst 15 minuter varje kväll.
Utv.samtal Linda 12.30
Utv.samtal Linnea 15.15
Utv.samtal Arthur 15.45
-----------------------------------------
fredag 08.00-12.00
Klassens halvtimme
Utdelning av veckobrev och läxor.
torsdag 16 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar