Veckobrev v.7
Hej igen alla elever och föräldrar!
Eleverna har länge uttryckt önskemål om nya platser. Nu har detta skett och de har fått nya bänkkompisar i klassrummet.
Veckans författare var Gudrun Wessnert och vi har läst en bit ur ”Sketna Gertrud och råttjakten.” Läsintresset är viktigt att upprätthålla för att kunna komma vidare i sin läsutveckling. Målet är att alla elever ska läst minst 2 böcker (skönlitteratur) och gjort minst
2 bokrecensioner innan vårterminen är slut.
Jag har påbörjat ”LUS” i klassen. LUS är ett kartläggningsinstrument och beskriver en läsutvecklingsprocess etappvis. Fas 2 som många elever befinner sig i, kallas "Expanderande" och innefattar elever från att de läser flytande, förstår skriftliga instruktioner, förstår innehållet i en film med hjälp av textremsan och "slukar" ungdomsböcker - till att de läser "fördjupande och överblickande".
Eleverna har arbetat klart med övningar om o eller å. Vi har haft ”Skrivarverkstad” där de har tränat på att skriva egna berättelser med mera beskrivande innehåll om huvudpersonen, miljön osv. När de har haft ”Skrivarverkstad” har arbetspassen varit ”tysta lektioner” för att inte störa varandras skrivprocesser. Elevernas fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, har kommit i första hand, inte stavningen.
Eleverna har fortsatt att forska om sitt djur i vår närmiljö där de denna gång kommer att få skriva ett Word-dokument samt infoga en bild på djuret. Texterna kommer att bli en egen faktabok om våra djur i vår närmiljö här i Örby.
Eleverna har gjort Alla-hjärtansdag-kort till sitt fadderbarn i 1C. Kanske har någon förälder klurat ut den ”Hemliga läxan”?
Nästa vecka onsdag kommer eleverna att få göra ett prov med ordklasserna substantiv, adjektiv och verb. Jag kommer att ha ett arbetspass med detta under tisdagen med möjlighet att träna pravis med hjälp av ett ordklasspel. Eleverna kommer även att få träna ordkunskap och att slå upp ord i ordlistan.
Intresseanmälan:
Är det någon förälder som vill följa med på någon uteskoldag (fm) under våren så får ni gärna höra er till mig. Tid eller plats är inte bestämt ännu.
Det brukar vara givande för elever att få möjlighet att besöka en arbetsplats, så hör gärna av er om ni kan stå till tjänst eller kom med förslag.
Veckans läxa:
Skriva en berättelse om Bob och Ting, ”En berättelse om vänskap”.
Denna skrivläxa finns inte med på bloggen. Tänk på att beskriva (använda adjektiv) och att försöka skriva minst 1 sida.
Påminnelser:
Anmälan till modersmålsundervisning senast den 18/2.
Viktiga datum:
All-aktivitetsdagen måndagen den 16/2.
Öppet Hus lördagen 7/3-09
Ca kl. 10.00-13.20.
Eleverna går i skolan då och är lediga Valborgsmässoafton. Om elev ej skall närvara, måste man ansöka om ledighet precis som vanligt.
Eleverna har under fredagen fått papperskopior om rektorsinformation.
Ha en fin Allahjärtans-dag!
Marie
Aktuellt vecka 8
Veckans mål:
Kunna ordklasserna substantiv, adjektiv och verb.
Kunna slå upp ord i ordlistan.
-----------------------------------------
måndag
All-aktivitetsdag!
Olika tider beroende på vilken grupp eleven tillhör.
-----------------------------------------
tisdag 08.00-14.30
Träna ordklasserna substantiv, adjektiv och verb (ordklasspel).
Träna att slå upp ord i ordlistan
Musik
Bild
-----------------------------------------
onsdag 08.00-15.00
Djur i vår närmiljö.
Prov på ordklasserna substantiv, adjektiv och verb.
Elevens val
-----------------------------------------
torsdag 08.30-14.10
Inlämning av skrivläxan,
”En berättelse om vänskap”.
Kemi
Inneidrott. Kom ihåg kläder!
-----------------------------------------
fredag 08.00-12.00
”Roliga halvtimmen”
Klassråd
Klassvärdarna har fadderskap i 1c. Faddrarna har även i uppdrag att starta upp en lek med fadder-klassen 1c under fm-rasten.
Inga läxor över sportlovet!
torsdag 12 februari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar